علم سنجی

آخرین بروزرسانی: ۱۳۹۶/۰۸/۱۶ ۰۸:۴۴| تعداد بازدید: 514

 فن تجزیه و تحلیل آماری و کمی متون علمی است. یکی از مهمترین اهداف این علم، بنا نهادن نظامهایی از شاخص های توصیف کننده پژوهش در اجتماعات مختلف علمی است. انتشار مداوم و منظم چنین شاخص هایی می تواند عنصری مفید و کارآمد برای مدیریت تحقیق و سیاستگزاری در علوم باشد . اساس علم سنجی بر تجزیه و تحلیل پارامترهای اطلاعاتی استوار است که این پارامترها مقالات علمی،‌پروانه های ثبت اختراع، مجلات و بطور کلی اطلاعات علمی منتشر شده می باشند. نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل، به تعیین ساختار جریان مدارک علمی و فرایندهای استنادی آنها کمک می کند. برای نیل به اهداف علم سنجی، بایستی از نمایه نامه های پویا استفاده شود تا بتوان روند پیشرفت نظامهای علمی را مشخص ساخت.

. سابقه این علم به دهه هفتاد میلادی برمی گردد. نقطه شروع و شکل گیری این علم در روسیه شوروی بود. زمانی که برای اولین بار دوبوروف و کارنوا واژه علم سنجی را به کار بردند. آنها علم سنجی را به عنوان اندازه گیری فرایند انفورماتیک تعریف کردند. اولین تجزیه و تحلیل آماری نوشته های علمی را به کول (Cole)، ایلز (Ealse) و هولم (Hulme) نسبت می دهند که برای اولین بار از مقالات علمی منتشر شده به عنوان ملاکی برای مقایسه تولید علمی کشورهای مختلف استفاده کردند. در همان زمان افرادی نظیر لوتکا (Lotka)،‌ برادفورد(Bradford)، زیف (Zipf) به منظور بررسی توزیع انتشارات برحسب مولفین و نشریات،‌مدل های نظری وی‍ژه ایی ارائه دادند. با وجود فعالیت های بسیار در حوزه این علم، تا سال 1969 میلادی حیطه ،‌ اهداف و تکنیک های علم سنجی هنوز مشخص نشده بود. در همان زمان بود که نالیموف (Nalimov)،‌ مولچنکو (Mulchenko) رشته های فرعی علم سنجی و دامنه کار آن را تعیین کردند. انتشار مجله بین المللی علم سنجی در سال 1978 میلادی به وسیله تیبور براون هم گام مهمی در جهت شناخت و توسعه جهانی این علم بود. این مجله توسط انتشارات Elsevier در آمستردام منتشر گردید و آکادمی علوم مجارستان در بوداپست (که فعال ترین انجمن علمی در این حوزه به شمار می رفت) مرتبأ مقالاتی در زمینه علم سنجی در آن به چاپ می رساند. این مقالات به همراه مطالبی که نالیموف منتشر می نمود، به پرورش و شکل گیری این علم نوپا کمک فراوانی کرد.

 

وظایف واحد علم سنجی

  • تدوین شاخص های ارزشیابی عملکرد علمی دانشگاه

  • انجام بخش ارزشیابی مقالات مربوط به فعالیت های مختلف معاونت از جمله ارتقا یا جذب عضو هیات علمی، بورسیه دانشجویان،

  • ارزشیابی مراکز تحقیقاتی به شکل سالانه از نظر تولید علم و شاخص های بودجه و نیروی انسانی

  • ارزشیابی سالانه پژوهشی دانشگاه در خصوص تولید علم (رتبه بندی پژوهشی و جشنواره رازی)

  • بخش ارزشیابی سالانه مقالات

  • انجام امور کارشناسی بخش پرداخت تشویقی مقالات

  • ارزشیابی همه کارمندان و کارشناسان (فارغ از نوع استخدامی) جهت ارتقای بخش شاخص های علمی

  • ارزشیابی اعضای هیات مراکز تحقیقاتی جهت ارتقای بخش شاخص های علمی

  • ارزشیابی دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی و کمیته های تحقیقات دانشجویی بر اساس شاخص های علم سنجی

  • ارزشیابی گروه های آموزشی، مراکز تحقیقاتی و دانشکده ها بر اساس شاخص های علم سنجی

  • تدوین سیاهه مجلات و ناشران نامعتبر برای پیشگیری از چاپ مقالات در آنها

  • استانداردسازی نام مراکز و نویسندگان برای ذکر وابستگی سازمانی در مقالات

  • اطلاع رسانی از طریق ایمیل برای تمامی اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارمندان در خصوص گزارش ها و اخبار علمی

  • تشکیل کمیته علمی سنجی متشکل از افراد صاحب نظر گروه های بالینی، علوم پایه و سایر افراد توانمن