عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه :

بیماری سل از فرد به فرد از طریق هوا گسترش می‌یابد

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۷/۲۳ ۱۳:۳۵ | تعداد بازدید: 25

دکتر امید عزیزی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه همزمان با 23 مهرماه روز جهانی مبارزه با بیماری سل در گفتگویی با روابط عمومی معاونت آموزشی پژوهشی به تشریح این بیماری پرداخت .وی بیان داشت :بیماری سل  توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می‌شود که اغلب بر ریه‌ها تأثیر می‌گذارد، اما باکتری TB می‌تواند به هر بخش از بدن مانند کلیه، ستون فقرات و مغز نیز حمله کنند و لازم به ذکر است سل یک بیماری قابل درمان و قابل پیشگیری است. دکتر امید عزیزی ادامه داد : این بیماری از فرد به فرد از طریق هوا گسترش می‌یابد. وقتی افراد مبتلا به سل ریوی، سرفه یا عطسه می‌کنند و یا آب دهان خود را دور می‌ریزند باکتری‌های TB را به هوا پخش می‌کنند. لازم است بدانیم  سل از راه‌های  دست دادن، غذا یا نوشیدنی مشترک، لمس ملحفه یا صندلی توالت، مسواک، و بوسیدن. انتقال نمی‌یابد

وی خاطر نشان کرد : همه افراد آلوده به باکتری TB بیمار نمی‌شوند و اگر به درستی درمان نشود، بیماری سل می‌تواند کشنده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص علائم و تشخیص این بیماری گفت:علائم رایج سل ریوی فعال سرفه با خلط و خون همزمان، درد قفسه سینه، ضعف، کاهش وزن، تب و عرق شبانه است و گفتنی است  بیماری سل یک بیماری قابل درمان و علاج پذیر است. بیماری TB فعال حساس به دارو با یک دوره استاندارد 6 ماهه استفاده از 4 داروی ضد میکروبی که با اطلاعات، نظارت و پشتیبانی به بیمار توسط یک پرسنل سلامت و یا داوطلب آموزش دیده ارائه شود درمان می‌شود. باید بدانیم  بدون چنین حمایتی، درمان میتواند دشوار باشد و بیماری می‌تواند گسترش یابد.

برچسب های خبر