استادیار دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه :

افزایش چاقی دور شکم خطر، جدی برای ابتلا ء به فشارخون بالا

تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ۱۴:۲۱ | تعداد بازدید: 28

دکتر محمد علی فهمیده کار،استادیار دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه و مسئول کارگروه علوم تغذیه و امنیت غذایی درخصوص کنترل فشار خون بیان کرد:استفاده از نمک برای پخت غذا و همچنین برای سفره غذا محدود شود،همچنین به جای نمک می توان از چاشنی هایی مانند سبزی های معطر تازه یا خشک مانند (نعناع، ترخون، مرزه، ریحان و...) یا آب نارنج، لیموترش تازه و سیر برای بهبود طعم غذا استفاده نمود ومصرف سوسیس، کالباس، برگرها و نیز سس‌ها، ‌سوپ‌ها، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف و حتی سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور و نیز چیپس و سایر تنقلات شور  باید به شدت کاهش یابد و در افراد فشار خون بالا از مصرف آنها پرهیز شود. دکتر محمد علی فهمیده کارادامه داد :مصرف چربی و خصوصاً چربیها و روغن های اشباع شده (جامد) کاهش یابد وبه جای آن از روغن های اشباع نشده مانند روغن زیتون، سویا و کنجد استفاده گردد و افراد مصرف روزانه انواع سبزی ها و میوه ها و حبوبات که منابع غنی از پتاسیم و منیزیم هستند، را دربرنامه غذایی خود قرار دهند.

دکتر فهمیده کار با بیان این موضوع که به دلیل نقش ویتامین ث در کاهش فشار خون، مصرف روزانه آن توصیه می گردد،افزود: مصرف گوشت و مرغ و ماهی که بدون نمک طبخ گردند برای کاهش فشار خون موثر می باشند.

وی در پایان با تاکید بر این موضوع که کنترل وزن بدن را جدی بگیرید،اظهار داشت :چاقی نقش بسیار زیادی در ایجاد فشارخون بالا دارد. هرچه افزایش وزن و چاقی بخصوص چاقی دور شکم بیشتر شود فشار خون بیشتر می شود.در ضمن فراموش نکنیم ورزش، تحرک و پیاده روی در کاهش فشارخون و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است.